Portal Mrooczlandia



[ Magia : ] [ Runy, Bindruny i Magia Runiczna ]

Magiczne Kompasy

Przedmowa
Poniższy artykuł stanowi swego rodzaju hipotetyczne rozważania nad "magicznymi kompasami", kołem roku, runicznym kompasem itp itd - w skrócie mówiąc: systemem statycznych uroków i magicznych obrazów opartych o przedstawienie koła z naniesionymi na jego ośmioramienne przedziałki znakami mającymi dokonywać niefizycznego wpływu (wpływu magicznego) na otoczenie.
Artykuł stanowi pobieżną, ograniczoną miejscem i czasem próbę objaśnienia mechaniki oddziaływania i tworzenia "energii kształtów symboli" związanych z ww. znakiem koła, nie stanowi zarazem wyczerpującej wykładni, jest pełen hipotez i przypuszczeń, być może także w jakiejś lub znacznej części błędów (z racji braków możliwości konsultacji z osobami bardziej zaznajomionymi z ową techniką oraz obecnego braku możliwości sprawdzenia energii kształtów). Jest to próba, nie wykład lecz PRÓBA podejścia do owego jakże zawiłego tematu, wedle mej wiedzy do tej pory nie poruszanego, stąd też powyższa publikacja może sprawiać wrażenie "upchanego kolanem betonu" pełnego informacji wymagających jednakże szerszej ogłady w wielu dziedzinach. Skupiliśmy się tutaj głównie na metodach tworzenia owych symboli (zwanych także kompasami ścieżek mocy), gdybaniach a nie "jedynych niezmiennych regułach". Tak więc cały ten artykuł jest jednym wielkim gdybaniem i próbą ukazania własnych hipotez.

Pochodzenie magicznego kompasu - nawigacja morska i śródlądowa w oparciu o ciała niebieskie i inne źródła informacji - czyli Kamień słoneczny (Solarsteinn) i Kamień Magnetyczny.
Czyli przyrządy nawigacyjne stosowane przez Wikingów (z kompasem magnetycznym sprawa jest jednak dosyć niepewna). Z racji ograniczonego miejsca w poniższym artykule który skupia się bardziej na sprawach praktycznych aniżeli historycznych, osoby zainteresowane odsyłamy do stron zewnętrznych i kilku innych miejsc które zapewne każdy znajdzie szukając wyjaśnień roli Kamienia Słonecznego / Szpatu / Solarsteinu, by niepotrzebnie nie powielać omówionych tam historycznych aspektów wspomnianych powyżej przyrządów nawigacyjnych: http://archeowiesci.pl/2011/11/04/wikingowie-nawigowali-krysztalami-naukowcy-maja-nowe-dowody/

4 strony świata
Pochodzenie jest dosyć proste - krzyż słoneczny. Osobom niezaznajomionym z genezą krzyża słonecznego zalecam proste i ciekawe doświadczenie wykazujące pochodzenie krzyża słonecznego - bierzemy płytkę CD i oświetlamy ją światłem tak by rzuciła w ciemnym miejscu odbicie; można także spojrzeć z przymrużonymi oczami na źródło silnego światła. Dodatkowe 4 ramiona wywodzą się z konieczności ustalenia stanów pośrednich (północny zachód itp problemy z busolą). 4 ramiona dłuższe / główne strony świata i pory roku, oraz 4 ramiona krótsze, podziałka pomiędzy owymi stronami oraz przesilenia.

System punktów odniesienia
W systemie nawigacyjnym, układy znaków na określonych ramionach kompasu odnosiły się prawdopodobnie do określonych punktów nawigacyjnych lub stron świata zw. z punktami nawigacyjnymi. Za pomocą kompasu układu kierunkowego odniesienia względnego można zastosować zapis punktu nawigacyjnego oraz odległość do niego (kilka run lub symboli nazwy oraz powiedzmy "ilość dni żeglugi") - uzyskując w ten sposób względny odnośnik nawigacyjny lokalizujący w miarę dokładnie określone miejsce (np. punkt A odległy od punktu B na zachodzie o 3 dni żeglugi, od punktu C na wschodzie o 2 dni żeglugi, oraz od punktu D na północy o 5 dni żeglugi - zagadnienia z zakresu triangulacji lokalizacyjnej i inne "specjalistyczne koszmary"). Niemniej jest to tylko hipoteza własna autora artykułu.

Znaczenie: 8 światów i Axis Mundi
Osiem światów wokoło, z których wiatr wieje do i poprzez świat środkowy, miejsce oddziaływania, oś wszechświata. Wiatry mocy wieją nie tylko do środka ale też i z jednego końca świata na drugi. Wokoło wąż świata, będący niczym horyzont poznania.

Yggdrasil

    Sfery a cechy światów
  1. Asgard (Asaheim, Asgård, Åsgard, Asgarðr, Ásgardr, Asgardr):
    Wyższa świadomość i uduchowienie. Ekstaza. Odnowa. Nirvana (hipotetyczne przypuszczenie autora artykułu). Miejsce odnowy duchowej i najwyższego rozwoju. Szczyt rozwojowy. Pełnia. Nad-Ego. Wyższa Jaźń. Wpływy skrajnie korzystne. Najwyższy poziom świadomości. Kraina "Samo-świadomości";Wyższe Ja.

  2. Alfheim (Ljossalfheim):
    Intelekt i pamięć, nadświadomość, szlachetna strona świadomości (w sensie rozumienia Ego). Twórcza część świadomości. Szlachetność. Kraina Ego i Intuicji; Jasna Moc Duchowa.

  3. Jotunheim (Jottinheim, Etinheim):
    Społeczeństwo; miejsce ciągłego chaosu i złudzeń, brak stałej formy, wszystko w ciągłym ruchu, zwodnicze cechy świata. Kraina siły i mocy.

  4. Muspellheim (Muspel):
    Pobudzenie, gniew. Gwałtowne emocje które potrafią tworzyć lecz także i niszczyć. Porywczość, żar. Stany "aktywne" lub skrajnie silnie ekspresyjne. Boski Płomień.

  5. Helheim (Helheim, Helgardh):
    śmierć, demony, wyrzuty sumienia, rozkład, negatywne destruktywne uczucia. Nów. Wpływy skrajnie niekorzystne. Królestwo chaosu i rozpadu. Kraina przodków; Powszechna Nieświadomość; zjednoczenie z Naturą i więź z przodkami.

  6. Niflheim:
    Zapomnienie, ukojenie, lód, spokój. Melancholia i inne "bierne" lub bezczynne, apatyczne stany. Zastój. Impuls rozwojowy; Entelekineza.

  7. Svartalfheim (Svartálfheimr):
    Destruktywna strona podświadomości; ukryte potencjalnie złe pragnienia; nasze podświadomość lub w niektórych przypadkach odrzucone alter-ego. Cień / Mrok. Coś czego się wypieramy, co odrzucamy lecz co stanowi nasze odtrącone dziedzictwo. Coś co "wyparliśmy" z naszego świata codziennego. Nasze skrywane sekrety; podłość, nikczemność. Moce Telluryczne.

  8. Vanaheim (Vanaheimr) :
    Miejsce wzrostu i życia, płodność, pokój, dobrobyt, powodzenie. Szczęście i spełnienie w życiu codziennym. Magia, intuicja, zdolności przewidywania. Ziemskie bóstwa Płodności i Odrębności.

  9. Midgard (Mannheim, Midgard, Midjungards, Middangeard, Mittilagart):
    Osoba lub miejsce na który dokonuje się wpływu. Oś świata w czynności magicznej. świat codzienny, nasze otoczenie. Miejsce w którym osadzamy ciąg runiczny lub sygil wskazujący na miejsce lub osobę na którą cały kompas na dokonywać wpływ; określenie punktu zerowego całego oddziaływania. świadomość codzienna, Jaźń i świadomość Dzienna - ścieżka genetycznego i duchowego rozwoju; Odrębność; Połączenie Ognia i Lodu, Ciemności i światła.

Podsumowując, po przekątnej kompasu umieszczone są światy o wzajemnie przeciwnych wobec siebie cechach. Można stworzyć tutaj układ dzień / noc (Azgard, Hell) oraz wiosna,lato, jesień, zima lecz możliwe iż byłoby to zbyt daleko idące brnięcie ku znanemu z Papusa "tabulkowaniu" i przypisywaniu nadmiernej ilości cech itp "skrajne szufladkowanie".

Symbole używane w kompasie runicznym - Pismo Oghma i Runy


Przyjrzyjmy się obrazkowi powyżej.
Koło środkowe tworzone jest przez symbole "zakończenie tekstu" każdego ramienia kompasu, na górze zaś nie ma środkowego słupka w "pseudo-Algiz". Dlaczego ? Ponieważ... to nigdy nie był Algiz - lecz... symbol rozpoczęcia tekstu. Ogólnie przekładając tekst na każdym z ramion przykładowego kompasu zapis brzmi: (znak rozpoczęcia tekstu) OGHAM (znak zakończenia tekstu). Rozłożone w kierunku ośmiu stron świata, przy czym operator stoi w środku (w punkcie zerowym). Na obrazku powyżej ukazane jest także jak powstało "koło środkowe" - wystarczy bardziej przyciągnąć do siebie symbole z inskrypcją Oghamiczną a znaki zakończenia tekstu utworzą... ośmiokąt. Dosyć prosta acz trudna do dostrzeżenia rzecz, szczególnie jeśli symbole Ogham zapiszemy w odmianie graficznej "znaki wiedźm" (łagodne krzywe zamiast ostrych odcinków itp. łukowate znaki).

Pomimo iż osobiście bardziej wskazywałbym na pochodzenie symboli na ramionach od znaków pisma Oghma, to czasami w sieci można spotkać także alternatywne tłumaczenia symboli na ramionach kompasu, a mianowicie jako Galdrastafir których pobieżny wykaz przytaczamy poniżej wraz z ich znaczeniami:


1 - Chwyta i gromadzi energię.
2 - Pobudza i promieniuje energią; zmiana energii w "moc i zamiar".
3 - Pozwala energi wpływać i blokuje jej wypływanie z powrotem na zewnątrz.
4 - Zapobiega jeszcze silniej wypływaniu energii aniżel symbol numer 3.
5 - Energia może wypływać lecz nie może przypływać / przybywać.
6 - Wzmacnia lub potęguje energię kiedy ona przepływa.
7 - Powoduje skupienie oraz zagęszczenie energii.
8 - Odsyła energię z powrotem do jej źródła.
(za http://users.on.net/~starbase/galdrastafir/galdrastafir.htm)

Kompas runiczny (nazywany także INS jeśli jest stosowany w praktykach wędrówki szamana po drzewie światów).
Kompas Runiczny INS - przykładowy układ kompasu

INS

Koło światów na planie trzech trójkątów. Zastosowanie jako podkład pod kreślenie ściśle określonych kompasów runicznych. Zazwyczaj stosowane do tworzenia ściśle dopasowanego układu "mapy wiatrów mocy" (np. imię lub sygil osoby na którą dokonuje się wpływu pośrodku). Ogólnie mówiąc, INS jest stosowany jako "system nawigacyjny" w szamańskich wędrówkach (seidhr), nie jest zbytnio przydatny do tworzenia pól energetycznych energii kszałtów typu "statyczny wpływ / magiczny podarunek" z racji złożoności i problematyczności obsługi.

Gwiazda Chaosu jako anty-wzorzec


Gwiazda Chaosu stanowi swoistego rodzaju "anty-wzorzec", jest symbolem który powoduje dosyć chaotyczny "przeciąg" wiatru mocy, a dokładniej mówiąc, powiewy wiatru mocy na wszystkich płaszczyznach, tworząc swoistego rodzaju "Ragnarokr" / burzę chaosu wywołaną przez wzajemnie sprzeczne kierunki dążeń (kierunek strzałek / Tiwaz w ChaoStar mówi o emanacji "z środka na zewnątrz" - dana osoba dokonuje chaotycznych działań, realizuje się w wzajemnie sprzeczne sposoby dążenia). Można jednak dokonać małej przeróbki używając selektywnego ograniczania lub odcinania wpływów niektórych płaszczyzn lub blokując niepożądane - w tym przypadku gwiazda chaosu będzie posiadała inny układ symboli na ramionach, zazwyczaj jedną lub dwie runy Teiwaz jako selektory "to jak się dana osoba realizuje w świecie zewnętrzny, jakie przejawy objawia w świecie" oraz kilka run "blokujących" lub wręcz "odbijających" wpływy danej dziedziny / świata na daną osobę. Czyli coś w rodzaju jedna dwie strzałki wychodzące, kilka wchodzących (skierowanych do środka) oraz kilka pobocznych symboli "kierunkujących moc" na pozostałych płaszczyznach. Wąż świata w tym przypadku odnosi się do roli "magicznego kręgu" w sensie rozumienia łańcucha / spoiwa - wyznaczającego granice całościowego układu oddziaływującego energią kształtu oraz archetypowymi symbolami z podświadomości. Horyzont oddziaływania jest właśnie "wężem świata".

    Metody tworzenia Kompasów Mocy
    Najważniejsze co powinno się rzec odnośnie tworzenia kompasów mocy to to iż są one tworzone na bazie koła z regułą koło i co najmniej trzy symbole istotne (wywierające jakikolwiek ważny w działaniu Kompasu wpływ), pozostałe symbole nie są konieczne (nie muszą być symbolami "czynnymi/ dokonującymi wpływu", mogą być bierne / nieczynne). Poniżej zestawienie najczęściej spotykanych metod tworzenia Kompasów Mocy:

  • Metoda 1: Pojedyńcza Runa
    W miejscu odpowiadającym za określony świat (dobieramy z tabeli miejsce "rodzaju wpływów") umieszczamy odpowiednio działającą runę. Ogólnie mówiąc, narzucamy oddziaływanie energii określonej runy na daną płaszczyznę życiową, określając czy pożądamy wzrostu czy też zablokowania wpływów w owych płaszczyznach. Pobudzenie, ukojenie czy też pominięcie wpływu / zablokowanie.

  • Metoda 2: Bind Runy
    j.w. z użyciem bindruny / sigila zamiast runy / pojedyńczego znaku magicznego.

  • Metoda 3: Skypt runiczny lub oghamiczny
    J.w. z użyciem skryptu runicznego (odpowiednio dobranego zbioru kilku run lub symboli oghamicznych). Symbole układamy w słupku - z góry na dół (jeśli chodzi o sposoby ukierunkowania na ramionach będących ukośne - napis ma być odczytywany w sposób jakbyśmy "stali w środku kompasu", ma być odczytywany z osi świata drzewa - z środkowego pola). Wyprzedzając mogące paść tutaj pytanie - ogólny "podręczny" wykaz symboli można znaleść tutaj: Zestawienie runicznych symboli magicznych - http://www.mrooczlandia.com/magia/runy/runy_25.html , dobieramy wedle potrzeby.

  • Metoda 4: selektor blokujący
    Znaki aktywne w odpowiednich miejscach, runy lub znaki blokujące wpływy w światach które nie są brane pod uwagę / selektywne blokowanie ich wpływu.

  • Metoda 5: selektor ochronny
    J.w. z użyciem run lub znaków ochronnych w celu obrony przed wpływami nieużywanych sfer.

  • Metoda 6: Krąg Elfów
    Ogham

    Ogham

    W metodzie tej używamy pisma ogham w zapisie przedmiotowym - chodzi tu o stosowanie liścia lub gałązki zamiast pisania liter - najprościej to wyobrazić sobie poprzez "puzzle" z elementów roślinnych i zwierzęcych w magicznym kręgu.
    Dwa rodzaje kodowania - pierwszy polega na pisaniu "zaklęć" w języku celtyckim (praktycznie mówiąc masakrycznie trudne zajęcie z racji braku wiarygodnych źródeł dot. sposobu tłumaczenia celtyckiego oraz danych o używanych zaklęciach) oraz drugi, oparty o "symbol ukazujący wpływ w odpowiednim miejscu". Ważną sprawą jest w tej metodzie metoda kodowania przedmiot-litera zaklęcia, ponieważ z powodu istnienia kilku rodzaju kodowania (znak oghamiczny a przedmiot stanowiący jego przedstawienie materialne) może dochodzić do pomyłek w przypadku prób odczytania zapisu za pomocą niewłaściwej tabeli. Istnieje kilka wykazów które poniekąd przynajmniej w pewnej części różnią się od siebie, stąd też mogą zachodzić pomyłki i błędu odczytu potencjalnie napotkanego kręgu "zaprogramowanego uroku statycznego".

    W przypadku kodowania Kompasu Mocy jako Krąg Elfów, możemy śmiało stworzyć tzw. osobisty kompas mocy, mający na celu wyznaczenie mapy wici mocy tak aby kompas pokierował stosownie ukierunkowaną / zaprogramowaną stosownymi zaklęciami moc z określonych światów ku określonej osobie lub miejscu w celu wpłynięcia na określone dziedziny życia lub w celu wzmocnienia lub wyciszenia jakiś cech u danej osoby. Wygląda to następująco - tworzymy artystyczną instalację przestrzenną z zasuszonych liści, piór lub innych przedmiotów oznaczających odpowiednie litery w zaklęciu, w środku zaś umieszczamy imię osoby w środku kompasu jako punkt zero (czyli tworzymy odpowiednio zaprogramowany "urok" pod postacią przedmiotu mającego nie tylko być ozdobą (cała instalacja artystyczna może być umieszczona w głębokiej ramce za szybką)) lecz także oddziaływać w określony sposób. Garść przedmiotów, głęboka ramka i pistolet na laski klejowe - tylko tyle jedynie potrzeba by móc stworzyć taki "elficki osobisty kompas mocy".

  • Metoda 7: Ukryty Krąg
    Wykorzystujemy w niej szybę lub lusterko. Metoda dość prosta acz z zastosowaniem sztuczki "niewidzialności". Przedmiot-nośnik musimy doprowadzić do pokrycia się parą (np. dmuchając na niego lub wynosząc na dwór - musi być matowe podłoże pary), po czym malujemy nasz krąg palcem i czekamy aż naniesiony urok "zniknie" wraz z wyschnięciem osadu pary wodnej. W ten sposób uzyskujemy przedmiot z "wtopionym" ukrytym magicznym kręgiem. Ogólnie mówiąc, metoda dobra do wzbogacania magicznych luster lub w przypadku konieczności zastosowania magicznego kręgu w otoczeniu uniemożliwiającym rozłożenie Kręgu Elfów. Szybko, niedostrzegalnie, zupełnie niewidocznie. Idealne narzędzie w rękach osób lubujących się w narzucaniu aktywnego źródła uroku w cudzych przedmiotach codziennego użytku. Dmuchnięcie na lustro w domu by zaparowało, kilka ruchów palcem, chwilka czekania aby napisy znikły i czekanie na skutki. Lustereczko, lustereczko, powiedz przecie, jak pobiegną ścieżki Mocy w świecie ;). Powyższą metodę z powodzeniem można stosować w przypadku korzystania z magicznych luster z użyciem symbolistyki INS (stanowi wtedy "wstępnie zaprogramowaną wyrzutnię do określonych miejsc lub światów dla umysłu szamana / maga).

  • Metoda 8: Przypływy i Odpływy.
    Ogólnie mówiąc, owa metoda wykorzystuje technikę zbliżoną do technik selektorów (wybiórczego dopuszczania lub blokowania wpływów na określoną dziedzinę koła życia). Jednakże w odróżnieniu od powyższych metod stosuje się w niej kluczowanie "przyciąganie" i "odpychanie" w odniesieniu do dziedzin życia itp. Czyli strzałki skierowane do środka jak też i na zewnątrz.

Prośba o wsparcie
Jeśli powyższy artykuł cię zaciekawił lub zaspokoił twą ciekawość oraz uważasz iż jest przydatny, to prosimy o wsparcie osoby która także potrzebuje pomocy. Aukcje Charytatywne na Allegro.pl



Powrót do działu Runy, Bindruny i Magia Runiczna





ميترا / मित्र / Ми́тра / Mitra
Mitra Taus Melek

Misja | Polityka Prywatności | | Kontakt | Zgłoś Błąd | Pióropusz.Net | Magical-Resources.Net
Wyszukiwarka zasobów Portalu Mrooczlandia
Internationale: Российская Федерация | English language | Deutsche Sprache | China | Lingvo Internacia

Portal Mrooczlandia www.Mrooczlandia.com
Wszelkie prawa zastrzeżone ©