Portal Mrooczlandia



Reklama charytatywna:
Stowarzyszenie Empatia

[ Magia ] : [ Publikacje ] : [ Kult Wiedźm w Zachodniej Europie ]

Wprowadzenie

U osób wierzących w istnienie wiedźmiarstwa, wszystko czego nie można wyjaśnić za pomocą posiadanej wiedzy było podciągane pod objaw działania nadnaturalnych mocy; i ponieważ wszystko co niezrozumiałe było zazwyczaj przypisywane diabłu, wierzono że wiedźmy są opętane co się miało objawiać w ich diabelskich sztukach. Ponieważ też każdy nie-chrześcjański bóg w oczach chrześcjan był przeciwnikiem chrześcjańskiego boga, wiedźmy były postrzegane jako wyznawczynie Wroga Zbawienia, innymi słowy mówiąc - Diabła.

Było bardzo wielu piszących o tym zjawisku kronikarzy i pisarzy, niemniej jednak, jako iż posiadają oni świadectwa i dowody z pierwszej ręki, toteż musimy przyjąć ich relacje, pomimo tego iż nie mogą one być podstawą do wyciągania daleko idących wniosków. Tylko poprzez uważne porównanie ich z dowodami antropologicznymi możemy prawidłowo przypisać pewne fakty określonym rzeczom i odkryć podstawy na których opiera się organizacja religii.

Powszechne przekonanie o potędze mocy wiedźm wynika raczej z łatwowierności ówczesnych komentatorów, którzy źle postrzegali dowody oraz wyolbrzymiali niektóre fakty próbując w ten sposób ukryć swe stronnicze poglądy dotyczące nadnaturalnej mocy wiedźm; stąd też sami wystawiali się na pośmiewisko z strony wszystkich przeciwników, zarówno w przeszłości jak i w czasach obecnych.

Obecnie nie zasługują w pełni na wyśmiewanie, z powodu faktów zawartych w ich dziełach, mimo tego iż ich próby wyjaśnienia zjawiska są mylne; nawet dwie rzeczy, które są zazwyczaj uważane za ostateczny dowód na ich absurdalność i niewiarygodność całego systemu - wylatywanie na czarodziejskiej miotle poprzez okno lub komin, oraz przemiana w zwierzęta - są możliwe do wyjaśnienia.

Pierwsze zjawisko można tłumaczyć jako sposób postrzegania dawnych mieszkańców ziemianek i kurhanów, i kiedy zapadło to w pamięć prymitywnych plemion, to często tworzyły one różnorakie "tabu" związane z drzwiami, dwustronnym bogiem będącym tak naprawdę bóstwem drzwii.
Prócz tego powinniśmy wziąć pod uwagę rytuały związane z płodnością w których wykorzystywało się miotły.

Drugie zjawisko zaś powinno być porównane z zbliżonymi doniesieniami o przemianach w zwierzęta, zaczerpniętymi z wierzeń innych narodów. Mr. A. B. Cook's komentując obrządki greckie, odniósł się zarówno do Zachodniej jak i Wschodniej Europy: 'Możemy ośmielić się i stwierdzić iż w ramach hellenicznej mitologii przemiana w zwierzęta nawiązuje do dawniejszych kultów zwierząt.'[Journal of Hellenic Studies, 1894, str. 160. .]

Bardzo ciekawą rzeczą jest opisywanie stanu umysłowego tych z ówczesnych kronikarzy i pisarzy którzy wierzyli w rzeczywistość zeznań składanych podczas procesów i porównanie go z tymi którzy podchodzili do tych spraw sceptycznie.
Możemy dostrzec iż osobami z całego grona kronikarzy i pisarzy posiadającymi najbardziej jasne i bystre umysły, oraz największymi badaczami jacy byli po stronie wierzących są: Bodin, Lord Bacon, Raleigh, Boyle, Cudworth, Selden, Henry More, Sir Thomas Browne, Matthew Hale, Sir George Mackenzie, i wielu innych którzy opierali się na dowodach zaczerpniętych z pierwszej ręki. Sceptykami zaś byli Weyer - pupil zajmującego się okultyzmem Corneliusa Agrippy; Reginald Scot - dziedzic hrabstwa Kentish; Filmer, którego nazwisko było symbolem politycznej bigoterii i dewockiego fanatyzmu; Wagstaffe, który popadł w szaleństwo z powodu pijaństwa; i Webster, fanatyczny kaznodzieja.

Sceptycy, za wyjątkiem Weyer'a, wydawają się posiadać o wiele mniej dowodów z pierwszej ręki, lub wogóle ich nie posiadają; ich jedyną bronią jest odwoływanie się do zdrowego rozsądku i powszechnie panujących poglądów; ich jedyną metodą jest ciągłe negowanie i podważanie wszelakich zeznań w których pojawia się nawiązanie do nadnaturalnych mocy. Nie są w stanie podważyć zeznań; nie potrafią ich wyjaśnić bez przeciwstawiania się powszechnie akceptowanym wartościom religijnym wyznawanych w czasach im współczesnych, stąd też więc osłabiali siłę swych argumentów, wystawiając się przy tym na poważne oskarżenie o ateizm; dlatego też odrzucali wszelakie świadectwa które w przypadku innego rodzaju oskarżenia mogły zostać przyjęte jako dowód.

3 | strona 4 | 5


Powrót do "Kult Wiedźm w Zachodniej Europie"







ميترا / मित्र / Ми́тра / Mitra
Mitra Taus Melek

Misja | Polityka Prywatności | | Kontakt | Zgłoś Błąd | Pióropusz.Net | Magical-Resources.Net
Internationale: Российская Федерация | English language | Deutsche Sprache | China | Lingvo Internacia


Portal Mrooczlandia www.Mrooczlandia.com
Wszelkie prawa zastrzeżone ©