Portal Mrooczlandia





[ Magia ] : [ Publikacje ] : [ Kult Wiedźm w Zachodniej Europie ]

III. Ceremonie Inicjacyjne

1. Ogólne omówienie


W ceremoniach inicjacyjnych (wstępnych), jak też i w wszystkich innych ceremoniach w owym kulcie, najważniejsze elementy były takie same w wszystkich społecznościach i rejonach, pomimo drobnych lokalnych różnic. Dwie części w owej ceremonii pozostawały niezmienne: pierwszy, to taki że kandydat musiał wstępować z własnej wolnej woli i bez żadnego przymusu do społeczności; drugi, polegał na tym, iż musiał on ofiarować samego siebie - ciało i duszę - Mistrzowi i służbie dla owego Mistrza.

Ceremonie wstępne różniły się także w zależności od tego, czy kandydatem było dziecko, czy też osoba dorosła. Najbardziej kompletny opis ceremoni inicjacyjnej dotyczącej dzieci pochodzi z Basses-Pyrénées z 1609 roku:
"Les Sorcieres luy offre(n)t des petits enfans le genoüil en terre, lui disant auec vne soubmission, Grand seigneur, lequel i'adore, ie vous ameine ce nouueau seruiteur, lequel estre perpetuellement vostre esclaue: Et le Diable en signe de remerciement & gratification leur respond, Approchez vous de moy: a quoy obeissant, elles en se trainant a genouil, le luy presentent, & luy receuant l'enfant entre ses bras, le rend a la Sorciere, la remercie, & puis luy recommande d'en auoir soing, leur disant par ce moyen sa troupe s'augmentera. Que si les enfans ayans attainct l'aage de neuf ans, par malheur se voüent au Diable sans estre forcez ny violentez d'aucun Sorcier, ils se prosternent par terre deuant Satan: lequel iettant du feu par les yeux, leur dit, Que demandez vous, voulez vous estre a moy? ils respondent qu'ouy, il leur dict, Venez vous de vostre bonne volonté? ils respondent qu'ouy, Faictes donc ce que ie veux, & ce que ie fay. Et alors la grande maistresse & Royne du Sabbat qui leur sert de pedagogue, dict a ce nouueau qui se presente, qu'il die a haute voix, Ie renie Dieu premierenment, puis Iesus Christ son Fils, le S. Esprit, la vierge, les Saincts, la Saincte Croix, le Chresme, le Baptesme, & la Foy que ie tiens, mes Parrain & Marraine, & me remets de tout poinct en ton pouuoir & entre tes mains, ne recognis autre Dieu: si bien que tu es mon Dieu & ie suis ton esclaue. Aprés on luy baille vn crapaud habillé auec son capot ou manteau, puis il commande qu'on I'adore; si bien qu'obeyssans & estants mis 'a genouil, ils baisent le Diable auprés de l'oil gauche, A la poitrine, la fesse, a la cuisse, & aux parties honteuses, puis leuant la queue ils luy baisent le derriere."

Nowicjusz był następnie naznaczany albo piętnowany poprzez nakłucie lub nacięcie go ostrym przedmiotem, lecz nie był dopuszczane do "wielkich tajemnic" aż do chwili ukończenia wieku dwudziestu lat. Jako że nie wspomniano o żadnych dalszych ceremoniach, możemy przypuszczać że dopuszczenie do odprawiania owych ceremonii następowało stopniowo i nie wymagało poddawania się żadnym specjalnym rytuałom.

W Lille, w okolicach połowy siedemastego stulecia, Madame Bourignon stworzyła dom dla dziewcząt z niższych klas społecznych, "pauvres et mal-originées, la plus part si ignorantes au fait de leur salut qu'elles vivoient comme des betes". Po kilku latach, w 1661 roku, odkryła że trzydzieści dwoje dziewcząt jest wyznawczyniami Diabła, i mają one w zwyczaju wykradać się na Wiedźmiarski Sabbat. "Wszystkie związały się z owymi ohydnymi praktykami już przed przyjściem do domu Madame Bourignon".

Jedna z dziewcząt, zwana Bellot, w wieku piętnastu lat, powiedziała "że jej matka wzięła ją z sobą kiedy była bardzo młoda, i zaniosła ją na rękach na wiedźmiarski Sabbat". Inne dziewczę, w wieku dwunastu lat zwykło uczęszczać na Sabbat od czasu gdy także było "bardzo młode". Ponieważ dziewczęta zdawały się naprawdę lubić Madame Bourignon, ta zdołała uzyskać od nich dosyć sporą ilość informacji. Powiedziały jej, iż wszyscy wyznawcy Diabła "są zobowiązani ofiarowywać mu swe dzieci. Gdy owe dzieci są poświęcane Diabłu przez swych rodziców, po dogłębnym namyśle, Diabeł żąda ich dusz, i zakazuje im wyznawania innego Boga, nakazując przy tym wyrzeczenia się chrztu, i jakiegokolwiek związku z religią chrześcjańską, przyrzekając oddawanie hołdu i wierność Diabłowi podobnie jak w małżeństwie, a zamiast obrączki, Diabeł naznacza ich za pomocą ukłucia żelazną igłą ("aleine de fer") w określone części ciała."

Wyraźnie więc widać, że owa Marguerite Montvoisin z Paryża została poddana naukom wiedźmiarstwa w bardzo młodym wieku; lecz ponieważ w procesie w którym ją osądzono, była oskarżana o próbę otrucia króla, a nie zaś o wiedźmiarstwo, dlatego też nie zanotowano w kronikach opisujących jej sprawę nic o ceremoniach wstępnych lub o przyjmowaniu do społeczności wiedźm.

strona 1 | 2


Powrót do "Kult Wiedźm w Zachodniej Europie"







ميترا / मित्र / Ми́тра / Mitra
Mitra Taus Melek

Misja | Polityka Prywatności | | Kontakt | Zgłoś Błąd | Pióropusz.Net | Magical-Resources.Net
Internationale: Российская Федерация | English language | Deutsche Sprache | China | Lingvo Internacia


Portal Mrooczlandia www.Mrooczlandia.com
Wszelkie prawa zastrzeżone ©